|
21. Yüzyıl Eğitim Programları
Yaygın kullanımı ile STEM, Science(Fen), Technology(Teknoloji), Engineering(Mühendislik) ve Mathematics(Matematik) kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltma olarak kullanılsa da buradaki Science için fen yerine “bilim”, Engineering tanımı için de “tasarım yapma” demek daha doğru bir yaklaşım olacaktır. STEM eğitimi disiplinler arası ve uygulamaya yönelik yaklaşımı içeren bilim, teknoloji, tasarımsal mühendislik ve matematik gibi dört önemli disiplinin birbirleriyle entegrasyonunu hedefleyen bir öğretim sistemidir.
Ekin Okullarında uygulanan STEM eğitiminin temel amacı; disiplinler arası çalışma prensibi ile temel bilimlerin ortaya koyduğu kuramsal bilgileri, teknoloji ve tasarımsal mühendislik eğitimi ile projelendirerek hayata geçirebilen, ürünleri tasarlayıp yapabilen becerilere sahip bireyler yetiştirmektir.
Ekin Okullarında 2015-2016 öğretim yılında müfredatın içerisine entegre edilen STEM eğitimi, 2018-2019 yılında bir koordinatörlük sistemi ile ana sınıfı, ilköğretim 1, 2 ve 3. sınıflarda ayrı bir ders olarak planlanmış olup diğer sınıf düzeylerinde de müfredata entegre edilen disiplinler arası projeler olarak gerçekleştirilmektedir.
Son yıllarda pek çok Avrupa ülkesi ve ABD’de konunun uzmanı yetkililer ve yöneticiler, STEM eğitiminin önemine dikkat çekiyor ve STEM konusunda öğretmen yetiştirmek için yüksek oranda ödenek ayırıyorlar.
STEM, bilim öğretimini kapsayan alanların bir bütün olarak değerlendirilmesi ve öğretim planlamasının birlikte yapılmasının gerekliliği ve etkililiği üzerine vurgu yapmaktadır. Bu disiplinlerin birbirinden ayrı olarak öğretilmesi yerine birlikte çalışmalar üretildiğinde elde edilen sonuçların daha etkili ve verimli olduğu her geçen gün yeni çalışmalarla doğrulanmaktadır.
STEM eğitimi, farklı disiplinler üzerinde birlikte çalışılarak proje hazırlanması ve bu projelerin üretime dönüştürülerek hayata geçirilmesi ilkesine dayanmaktadır. Matematiksel düşünme becerileri gelişen öğrenciler, bilimin diğer alanlarında da çalışma kapasitelerini artırıyor. İlk ve orta eğitim döneminde kazanılan matematiksel düşünme becerilerinin fen eğitimi altyapısını güçlendirmesi ve proje temelli eğitime üretim süreçlerinin de eklenmesiyle öğrenciler, düşüncelerini üretime dönüştürme becerisi kazanıyor ve bunu hayatlarının her alanında kullanabiliyorlar.
U.S. Department of Education’ın 2015 raporuna göre Türkiye’de STEM’in 2010-2020 arasında iş alanlarında yer bulan büyüme yüzdeleri: Matematikçiler % 16, Bilgisayar Sistemleri Analistleri % 22, Sistem Yazılımı Geliştiricileri % 32, Medikal Bilimciler % 36, Biyomedikal Mühendisler % 62, Tüm Meslekler % 14 olacağı yönündedir.
|